Antara Kerja & Kehidupan Peribadi

Dalam sibuk-sibuk dengan kerja seharian kat ofis hari ni, aku terpanggil untuk berkongsi satu keluhan dari sorang kawan rapat aku ni. Dulu ktorg sama-sama bekerja satu ofis, tapi sekarang aku dah bawak haluan aku sendiri dengan join company lain dan dia masih kat sana, but still we are in same industry.


Berkat kesetiaan dia dengan company tu, rezeki dia murah...alhamdulillah sekarang dia dah naik pangkat jadi Manager. Di bawah seliaanya terdapat 8 orang staff yang mana aku kira sebagai tulang belakang dia. Masing-masing carry same portfolio; Sales & Marketing dan sorang daripadanya do support or office job. Kalau salah seorang dari 8 orang ni tak deliver keje masing-masing, so kesannya akan ruin semua, padahnya member aku ni yang menanggung semua...tak achieve target ! boss la katakan...


Okey, nak dijadikan cerita, ada di antara staff-staff member aku ni adalah kawan-kawan dia masa sama-sama mula kerja dulu, cuma apabila member aku ni dinaikkan pangkat jadi Team Manager, diorg ni kena report duty to him. Environment keje memang best, al-maklumlah kerja sama-sama, then kawan-kawan plak tu, tak de hal la...konsep aku tolong kau, kau tolong aku tu memang terbukti terlaksana...as long as keja siap then ok. So keja pun semakin senang & menarik..takde masalah. Tapi, apa yang aku nak cerita kat sini tentang cabaran yang dihadapinya apabila salah seorang team mate atau subordinate tu terdiri dari kenalan atau kawan-kawan kita sendiri yang mula timbulkan masalah.


Crucial partnya kalau salah seorang dari team mate kita tak deliver kerja macam yang kita harapkan..sekali dua tak pe lagi, boleh bgtau or nasihat as a friend, cara gurau-gurau.. tapi kalau dah selalu sangat tak boleh deliver, bagi kerja tak siap, tak fokus kepada kerja then start la satu persatu masalah timbul. Nak marah..difikirkan kawan, takut merajuk or ambil hati, nak tegur takut terasa hati, nak dibiarkan nanti merana diri...tu la budaya orang kita..berlembut tak kena tempat, perasaan serba salah yang menebal dan akhirnya dilema tak tentu pasal.


Ceritanya bila sorang staff ni; support staff kawan aku ni yang mana start berubah perangainya, dulu bukan main fokus masa kerja, pantang kasi task terus siap, tapi akhir-akhir ni tumpuan kerjanya sedikit terganggu, hilang fokus gara-gara start bercinta. Boleh dikatakan setiap masa setiap saat asyik berkepit jer dengan handphone, SMS & bergayut bercinta merengek-rengek bercakap handphone dengan boyfriend sampai tak buat kerja..
Bukan tak boleh bercinta, boleh! tapi agak-agak la...awak tu support staff, duduk kat ofis buat kerja ofis untuk team member lain yang buat sales, time kerja kenalah kerja & deliver apa yang patut. So now, the whole team sekarang ni stuck sebab 1 person didn't deliver the task. Seluruh process stuck! Team member lain tak boleh nak cakap apa, sebab dia ni boleh dikatakan senior antara diorg... then pass to my friend untuk nasihat. So, as a boss member aku ni serba salah, bukan tak pernah nasihat, dah banyak kali hint kan pasal benda ni..siapkan keje dulu then after ofis terpulang la nak bercinta ke ape ke...janji kerja siap! Tapi dah macam masuk telinga kiri keluar kot lubang hidung jer nasihatnya. Yang member aku tak faham sangat tu, takkan la tak boleh stop SMS sekejap then siapkan kerja dulu. The worst part bila time dia bergaduh dengan boyfriend dia, sampai ke tahap takde mood untuk kerja, mengamok tak pasal-pasal kat ofismate lain, sampaikan team mate lain pun takut nak dekat. Nanti tak pasal-pasal kena hambor. Perghhh...kuat sungguh penangan cinta dia ni...


Bagi aku la, pengalaman aku dulu pun masa ada girlfriend (sekarang ni single yer ;p ), kalau la girlfriend aku call time aku keje memang aku dah start rimas...bukan tak boleh call or SMS langsung, just simple call or SMS tu memang patut la, maksud aku kat sini call time keje semata-mata nak merengek-merengek bercinta tu memang aku tak suka..prinsip aku senang jer, sebab tak nak campur aduk hal keja dengan personal.. memula tu memang la bergaduh sakan bila aku bgtau hal ni kat dia, tapi lepas aku explained elok-elok, bagitau sebab ape aku tak suka then dia pun bleh terima. Tapi ambik masa jugak la...
Salah satu sebabnya kat sini, aku kalau kat ofis memang busy, kalau tak busy pun memang aku buat-buat busy, hahaha...lagi satu aku memang serious kalau buat keje, so kalaulah tiba-tiba time tengah busy buat keje then girlfriend call ajak sembang-sembang merengek-merengek bercinta memang kelam kabut la jadinya...sebab tu la aku tak suka.
Kalau ada masalah or we all tengah konflik ke bergaduh sekalipun aku cuba avoid tak nak discuss time ofis hour ni...nanti ruin mood, nanti keje tak fokus..bukan nak lari dari masalah tapi that the way aku boleh fokus...lepas keje, we sit down then settled everything...itu cara aku!


Sampai satu tahap girlfriend aku cakap aku ni ada different character, kat ofis lain, kat umah lain, haaa...tu aku sedikit sebanyak agreed la..niat aku hanya satu, nak fokuskan pada apa yang aku buat. Atau dalam erti kata lain aku tak reti nak handle dua benda sekaligus dalam satu masa. Even kalau aku tengah membaca or menulis blog pun, aku tak boleh dengar radio or music, tdo pun aku tak boleh ada music...aku kena Focus! Focus! Focus!...then zzZZzzz...


Aku tau tak semua orang boleh terima cara aku ni, tak nak campur-adukkan hal kerja dengan personal life bunyi macam ego jer, bunyi macam tak romantik, macam bagus-bagus jer or macam belagak, selfish...tapi kalau you all boleh handle hal kerja dengan peribadi sekaligus dalam satu masa tanpa ruin others, I think korang memang power..tapi realitynya, dari apa yang member aku dok mengadu tadi tu, semuanya akan menjurus kepada masalah kalau tak handle betul-betul...kalau tak seimbangkan kedua-dua tu nescaya akan menyusahkan orang lain...dalam kes member aku tu, kan ke staff dia ni dah menyusahkan member aku merangkap bossnya dan team sekaligus...kesian orang lain!


Nasihat aku, jalan penyelesaian yang aku fikirkan sesuai adalah, member aku tadi tu duduk berbincang dengan staff dia baik-baik, open heart, open mind, apa-apa teguran jangan ambik hati. Ibarat pepatah orang-orang tua seperti menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak. Selagi ada ruang perbincangan, bincang elok-elok. Kebenaran itu amat pahit dan persahabatan itu amat perlu dijaga. Niat asal mestilah betul, bukan nak aibkan sesiapa tapi just nak memperingati diri sendiri dan rakan-rakan betapa antara kerja dan kehidupan peribadi perlu seimbang. *wink*


Fauzi
0 Responses